Nordic Walking

 

Voor jong en voor oud, voor fit en voor fut, voor gewricht en voor gewicht, kortom voor iedereen!

 

Nordic walking instructeur

In de natuur bewegen is voor mij een levensbehoefte. Iedere dag vind je mij en mijn hond in het bos. In de vakanties en weekenden zoek ik zoveel mogelijk de bergen op om samen met man en hond grote tochten te maken. Sinds enkele jaren loop ik met Nordic walking stokken, niet omdat ik oud en versleten ben, maar omdat dit voor mij een extra sportief impuls en uitdaging geeft. Omdat ik zo ontzettend enthousiast ben over het Nordic walken en ik uit eigen ervaring de voordelen voor lichaam en geest nog iedere dag ervaar, wilde ik dit graag op andere mensen overbrengen.

 

Sinds 2015 ben ik gediplomeerd Nordic walking instructeur. Ik heb mijn opleidingen gevolgd bij Österreichischer Nordic Fitness Verband (ÖNV).

Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk

 

Nordic walking, voor wie is het geschikt en wat zijn de voordelen:

 

Gezond ouder worden willen we allemaal. De basis hiervoor kunnen we niet vroeg genoeg leggen. Bewegen is hiervoor een basisvoorwaarde. Maar ook als u beperkt bent of geremd wordt in het bewegen door bepaalde lichamelijke of psychische problemen, is juist bewegen zo ontzettend belangrijk.

 

• altijd en overal in de vrije natuur bewegen

• belasting op hart- longsysteem neemt toe,  zonder dat dit als zodanig ervaren wordt

• belasting op gewrichten, rug en knieën wordt 5 tot 8 kilo minder per stap (45x per minuut) in vergelijking met joggen

• 90% van al uw spieren zijn actief

• Ontspanning in nek- schoudergebied

• meer stabiliteit in wervelkolom en bekken

• vergroten van uw uithoudingsvermogen

• vergroten van uw spierkracht, balans, beweeglijkheid én coördinatie

• de ideale outdoor training om af te vallen

• een zeer geringe kans op blessures

• positief effect op uw algemeen welbevinden

• éénmalige kosten voor aanschaf stokken

• voor iedereen, oud én jong

• tijdens hardloop/sportpauze i.v.m. blessure

• voor wie wil stoppen met hardlopen

• voor wie langere tijd niet heeft gesport of bewogen

• ter voorbereiding op uw ski, langlauf- of bergsportvakantie

• ook voor mensen met een fysieke beperking

 

Nordic walking en Laat-instromers

Ouderdomskwalen kunnen positief beïnvloed worden door zowel lichamelijke als geestelijke activiteit. Een tekort aan bewegen is gif voor de gewrichten. Bovendien, mensen die zich jonger voelen, leven gemiddeld langer.

 

De gunstige invloed op uw gezondheid door Nordic walking zijn onder andere:

• Meer kracht, betere conditie en beweeglijkheid, gunstig voor hart- en bloedsomloop

• Meer bewegen is minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes en osteoporose. Wie deze ziekten/aandoening heeft, kan het verloop gunstig beïnvloeden door te bewegen en dat geldt waarschijnlijk ook voor een aantal andere ziekten, zoals COPD en astma, beroerte, depressie, reuma en epilepsie

• Herstel natuurlijke mobiliteit van de rug

• Bewegen helpt de botten sterk te houden

• Bewegen in de buitenlucht zorgt voor aanmaak van Vitamine D en meer daglicht en dit zorgt voor een betere afstelling van de biologische klok waardoor het slaap- en eetpatroon beter worden gereguleerd

• Lichaamsbeweging stimuleert de darmperistaltiek en dus een betere stoelgang

 

Haast je langzaam!

 

Nordic walking en afvallen en conditie opbouwen

 

Bewegen alleen is vaak niet voldoende om effectief af te vallen en op gewicht te blijven. Ook minder goede voedingsgewoonten zullen vervangen moeten worden door gezondere keuzes.

 

Een aantal uitspraken om te onthouden:

• Beweeg matig maar regelmatig (belasten maar niet overbelasten)

• De 3 L's; Liever Langer Langzaam (walking & talking; je moet kunnen blijven praten)

• Niet te snel willen afvallen, de huid moet zich kunnen aanpassen

• Geen dieet maar gezondere keuzes maken

 

Door de combinatie nordic walking en spieropbouw verhoogt u niet alleen de vetverbranding maar werkt u ook aan het behoud en de opbouw van spieren. Spieren zijn zwaarder dan vet, dus de weegschaal is niet het meest geschikte middel om te beoordelen of u in gewicht bent afgenomen. Beter is het om de omvang van bovenbenen en taille te meten.

 

Nordic Walking kan dus een goede ondersteuning bieden bij het afvallen. Spieren verbranden veel energie, zelfs in rust! Tijdens het Nordicen gebruikt u 90% van uw spieren. U traint uw been- arm- rug en buikspieren. Dus door én meer te bewegen én gezondere eetkeuzes te maken kunt u op een verantwoorde manier afvallen en beter op gewicht blijven. Door het goed toepassen van de Nordic techniek haalt u het meeste rendement uit uw beweging en dus sneller resultaat bij het afvallen.

 

Stevig wandelen 6 km p/u 280 Kcal

Nordic walking 6 km p/u 400 Kcal

Nordic walking 8 km p/u 700 Kcal

Hardlopen  8 km p/u 700 Kcal

Hardlopen  10 km p/u 800 Kcal

Nordic walking en rugklachten

Door te Nordic walken beoefent u een van de meest gewricht ontlastende sporten om gewrichten, banden en spieren fit te houden. De 'Cross over' beweging die u bij het Nordicen maakt provoceert een licht intens zachte draaibeweging in de wervelkolom. Deze beweging stabiliseert de wervelkolom. Nu worden de dieper liggende spierlagen, direct tegen de wervelkolom gelegen, getraind en worden de tussenwervelschijven gemasseerd.

 

Je loopt net zoveel risico wanneer je zit

e.

info@hetvoetspoor.nl

t.

06-15098686

a.

Refelingse Erven 164

5672 TJ Nuenen